La Inspecția Tehnică Periodică (ITP), una dintre principalele verificări este cea privind nivelul emisiilor poluante. Depășirea limitelor admise de emisii conduce la respingerea mașinii la testul ITP din cauza poluării excesive.

Acest articol îți oferă informații clare despre limitele de emisii poluante la ITP, cauzele comune ale respingerii și procedura de verificare.

Verificare Emisii Poluante

Limite Emisii Poluante la ITP: Ce Trebuie să Știi

Limitele de emisii poluante admise la ITP diferă în funcție de tipul motorului, anul fabricației mașinii și norma Euro.

Emisii poluante pentru motoare pe benzină (MAS):

Fără sisteme avansate (fără catalizator, sondă lambda):

An înmatriculareCO (% vol.)HC (ppm)
Până în 19864,5%1000
Din 19873,5%1000

Cu sisteme avansate (catalizator, sondă lambda):

Tipul măsurătoriiCO (% vol.)LambdaHC (ppm)
Mers în gol0,5% (Euro 1, 2)
0,3% (Euro 3, 4, 5, 6)
Turație accelerată0,3% (Euro 1, 2)1 ± 0,03100
(2000-3000 rpm)0,2% (Euro 3, 4, 5, 6)(sau conform specificațiilor)

Procedura Verificare Emisii – Motoare cu Aprindere prin Scânteie (MAS)

  1. Inspectarea vizuală a sistemului de evacuare și echipamentelor de control al emisiilor.
  2. Aducerea motorului la parametrii normali de funcționare conform recomandărilor producătorului.
  3. Măsurarea emisiilor:
    • Pentru mașinile fără sisteme avansate: măsurarea emisiilor de CO și HC la turația de mers în gol.
    • Pentru mașinile cu sisteme avansate: măsurarea emisiilor de CO, valorii lambda și HC la mers în gol și turație accelerată (2000-3000 rpm).
  4. Compararea valorilor măsurate cu limitele admise din tabele.

Emisii poluante pentru motoare diesel (MAC):

Se măsoară opacitatea fumului, exprimată prin coeficientul de absorbție K (m^-1):

Tip motorValoare limită K (m^-1)
Aspirație naturală2.5
Supraalimentat3.0
Euro 4/IV și ulterior1.5
Euro 5/V1.5
Euro 6/VI și ulterior0.7

Procedura Verificare Emisii – Motoare cu Aprindere prin Compresie (MAC)

  1. Pregătirea autovehiculului:
    • Motorul trebuie să atingă temperatura normală de funcționare (minim 80°C).
    • Sistemul de evacuare trebuie curățat prin cel puțin 3 accelerații libere.
  2. Inspectia vizuală:
    • Se verifică starea sistemului de control al emisiilor instalat de producător.
    • Se identifică eventuale neetanșeități sau deteriorări.
  3. Efectuarea testului:
    • Motorul funcționează la turația de mers în gol.
    • Se accelerează rapid și progresiv până la turația de întrerupere a alimentării.
    • Testul se repetă de cel puțin 3 ori, fără diferențe semnificative între turații.
  4. Decizia finală:
    • Autovehiculul este respins dacă media aritmetică a valorilor măsurate în cel puțin ultimele 3 cicluri de accelerare liberă depășește valoarea limită corespunzătoare.

Excepții și Sistemul de Diagnosticare la Bord (OBD)

  • Excepții:
    • Autovehiculele înmatriculate înainte de 01.01.1980 sunt exceptate de la această verificare.
    • Nu se efectuează verificarea pentru tractoare.
    • Pentru autovehiculele hibride, testul se efectuează doar dacă este posibil.
  • Sistemul OBD:
    • Pentru autovehiculele echipate cu OBD, funcționarea corectă a sistemului de control al emisiilor poate fi verificată prin citirea OBD, în locul măsurării opacității gazelor de evacuare.

De ce Ai Fost Respins la ITP din Cauza Poluării?

Emisiile poluante ridicate pot avea multiple cauze, printre care:

  • Defecțiuni ale sistemului de alimentare: Injectoare defecte, filtru de aer murdar, pompă de benzină defectă.
  • Probleme la sistemul de aprindere: Bujii uzate, cabluri de înaltă tensiune defecte, bobină de inducție defectă.
  • Senzori defecți: Senzorul de oxigen (sonda lambda), senzorul de temperatură a lichidului de răcire, senzorul de debit de aer (MAF).
  • Catalizator defect sau filtru de particule colmatat (la motoarele diesel).
  • Uzură excesivă a motorului: Segmenți uzați, garnituri de chiulasă arse.

Ce Consecințe Are Poluarea Excesivă?

Depășirea oricăreia dintre valorile limită de emisii poluante duce la respingerea mașinii la ITP din cauza poluării excesive. Principalele cauze pentru emisii poluante ridicate sunt defecțiuni la sistemele de alimentare, aprindere, control al emisiilor, uzura mașinii etc.

  • Respingerea la ITP: Nu vei putea circula cu mașina până la remedierea problemei și repetarea ITP-ului.
  • Amenzi: Circulația cu un vehicul poluant atrage amenzi semnificative.
  • Impact negativ asupra mediului: Emisiile poluante contribuie la poluarea aerului și la schimbările climatice.

Recomandare: Pentru a evita respingerea la ITP și pentru a contribui la un mediu mai curat, verifică și remediază orice problemă a sistemului de evacuare sau a motorului înainte de inspecția tehnică periodică.