Reparatii AC Auto

Service Aer Conditionat Constanta

Temperaturile ridicate din timpul verii ne determină să petrecem mai mult timp în mașină, cu aerul condiționat pornit. Acest sistem, cunoscut sub numele de AC, îmbunătățește confortul în timpul călătoriilor, indiferent de condițiile meteo. Vom explora modul în care funcționează acest sistem și cum să rezolvi eventualele probleme, inclusiv operația de încărcare cu freon.

De-a lungul anilor, sistemul de AC din mașini s-a dezvoltat semnificativ. De la soluții simple, precum mănușile conectate la bateria mașinii pentru încălzirea mâinilor, am evoluat către sisteme complexe, capabile să regleze temperatura în mod automat pentru a asigura confortul pasagerilor.

Cu toate acestea, AC-ul poate întâmpina și probleme. Este important să știi unde să ceri ajutor în astfel de situații. Dacă te afli în zona Constanța și ai nevoie de asistență pentru serviceul de aer condiționat auto, inclusiv operația de încărcare cu freon, te încurajăm să ne contactezi pentru a beneficia de servicii profesionale și de încredere.

Cum funcționează încălzirea și ventilația în autovehicule?

Sistemul de încălzire și ventilație din autovehicule este esențial pentru confortul pasagerilor, indiferent de condițiile meteorologice exterioare. Acest sistem complex reglează temperatura și calitatea aerului din interiorul vehiculului, permițând un control precis al mediului înconjurător al pasagerilor.

Încălzirea convențională și ventilația

Dezvoltarea sistemelor de încălzire interioară a vehiculelor a fost un proces incremental, cu începuturi modeste, cum ar fi mănușile electrice conectate la sistemul electric al vehiculului din anii 1920. De atunci, introducerea aerului condiționat în majoritatea autoturismelor noi a reprezentat un pas semnificativ în evoluția confortului interior. Astăzi, sistemele variază de la simpli suflanți de aer cald/rece la sisteme complexe de control automat al temperaturii și climei.

Orice sistem de încălzire, ventilație și aer condiționat (HVAC) trebuie să îndeplinească un set simplu de cerințe:

  • Temperatura ajustabilă în cabina vehiculului.
  • Căldura trebuie să fie disponibilă cât mai rapid posibil.
  • Distribuția căldurii în diverse părți ale vehiculului.
  • Ventilație cu aer proaspăt cu zgomot minim.
  • Facilitarea demistificării tuturor ferestrelor.
  • Ușurința în operarea controlului.

Soluțiile la aceste cerințe variază în complexitate, de la ventilatie simplă la controlul automat complet al temperaturii. Interesant este faptul că temperatura confortabilă percepută în vehicul comparativ cu temperatura exterioară nu este o problemă de „fierbinte sau rece”.

Sistemul de ventilație

Pentru a circula aer proaspăt din exterior în interiorul cabinei, trebuie creată o diferență de presiune. Aceasta se realizează cu ajutorul unei camere de plenum. Camera de plenum, definită ca un spațiu care conține un gaz (în acest caz, aer) la o presiune mai mare decât cea ambientală, se află de obicei chiar sub parbriz, în spatele capotei. Când vehiculul este în mișcare, fluxul de aer peste vehicul va cauza o presiune mai mare în această zonă. Prin intermediul conductelor de distribuție, clapetelor de control și duzelor adecvate, aerul poate fi direcționat după cum este necesar.

sistem ventilatie aer auto

Sistemul de încălzire cu motor răcit cu apă

Căldura de la motor este utilizată pentru a crește temperatura interiorului mașinii. Aceasta se realizează prin utilizarea unui schimbător de căldură, numit matricea încălzitorului. Datorită acțiunii termostatului în sistemul de răcire al motorului, temperatura apei rămâne relativ constantă, permițând astfel aerului care trece peste matricea încălzitorului să fie încălzit.

Controlul asupra cantității de căldură (dacă este necesară) se face de cele mai multe ori prin tehnica de amestecare, care este pur și simplu o clapetă de control ce determină cât aer care intră în vehicul este direcționat peste matricea încălzitorului. Principalul dezavantaj al acestui sistem este schimbarea fluxului de aer cu viteza vehiculului. Unele sisteme folosesc o valvă pentru a controla cantitatea de agent termic cald care curge către matricea încălzitorului.

Prin aranjarea adecvată a clapetelor, este posibil să direcționăm aerul la temperatura aleasă în zonele selectate ale interiorului vehiculului. Sistemele de bază permit ajustarea aerului cald între partea interioară a parbrizului și spațiile pentru picioare ale șoferului și pasagerului din față. Majoritatea vehiculelor au, de asemenea, mici orificii care direcționează aerul cald către ferestrele laterale ale șoferului și pasagerului din față.

Service Aer Conditionat
Service Aer Conditionat

Cum funcționează aerul condiționat în autovehicule?

Aerul condiționat în autovehicule este un sistem esențial care contribuie semnificativ la confortul pasagerilor, permițând controlul temperaturii în habitaclu indiferent de condițiile meteorologice exterioare. Acest sistem utilizează componentele standard ale încălzirii și ventilației, îmbunătățite prin adăugarea unui evaporator, care răcește și deumidifică aerul.

Principiul de funcționare al sistemului de aer condiționat

Pentru a înțelege cum funcționează sistemul de aer condiționat, este important să cunoaștem câteva concepte de bază. Căldura este o formă de energie, iar temperatura indică gradul de căldură al unui obiect. Căldura se va deplasa întotdeauna de la un corp cu temperatură mai înaltă către unul cu temperatură mai scăzută.

Sistemul de aer condiționat funcționează pe principiul refrigerării, care implică transferul de căldură de la interiorul vehiculului către exterior. Acest proces se bazează pe schimbarea stării fizice a unui refrigerant, de la lichid la gaz și invers, un proces care absoarbe căldura din interiorul mașinii și o eliberează în exterior.

Service aer conditionat auto

Componentele sistemului de aer condiționat

Un sistem tipic de aer condiționat auto include următoarele componente principale:

  • Evaporatorul: Situat în interiorul mașinii, evaporatorul transformă refrigerantul din lichid în gaz, proces în timpul căruia absoarbe căldura din aerul interior al vehiculului.
  • Condensorul: Acesta este situat în partea exterioară a vehiculului și are rolul de a transforma refrigerantul din gaz înapoi în lichid, eliberând căldura absorbită în exterior.
  • Compresorul: Acționat de motorul vehiculului, compresorul comprimă refrigerantul gazos, crescându-i temperatura și presiunea.
  • Valva de expansiune sau tubul de orificiu: Aceste componente reglează fluxul de refrigerant către evaporator.

Funcționarea sistemului AC

Sistemul de aer condiționat funcționează într-un ciclu continuu care începe când compresorul trage vaporii de refrigerant cu presiune scăzută din evaporator. Acești vapori sunt comprimați, ceea ce crește temperatura și presiunea lor. Refrigerantul sub formă de gaz cu presiune înaltă și temperatură ridicată este apoi trimis către condensor, unde se răcește și se condensează în lichid. Acest lichid cu presiune înaltă trece apoi prin valva de expansiune sau tubul de orificiu, unde presiunea sa scade brusc, răcindu-se semnificativ înainte de a reveni în evaporator, unde ciclul începe din nou.

În acest proces, căldura este absorbită din interiorul vehiculului și eliberată în exterior, răcorind astfel habitaclul. Eficiența sistemului de aer condiționat depinde de o serie de factori, inclusiv de starea componentelor sale și de cantitatea de refrigerant din sistem.

Inlocuit Compresor AC
sistem aer conditionat auto
pROBLEME ȘI REZOLVĂRI

Service Aer Conditionat Auto Constanta

Sistemul de aer condiționat al unui autovehicul poate întâmpina diverse probleme, afectând confortul pasagerilor și performanța sistemului. Identificarea și remedierea acestor probleme în timp util poate preveni avarii costisitoare și asigura funcționarea optimă a sistemului.

Probleme comune ale sistemului de aer condiționat

Miros neplăcut al aerului condiționat

Poate fi cauzat de mucegai sau bacterii care se dezvoltă în evaporator sau în sistemul de ventilație, datorită umidității acumulate. O soluție este curățarea și dezinfectarea periodică a sistemului de aer condiționat.

Lipsa aerului cald sau rece

Dacă sistemul de aer condiționat nu reușește să producă aer cald/rece, problema poate fi legată de o defecțiune a clapetei de amestec, a sistemului de control sau a unui nivel scăzut de lichid de răcire, dar si de la lipsa freon, la defectarea compresorului.

Sistemul de aer condiționat nu funcționează deloc

Dacă sistemul de aer condiționat nu funcționează deloc, verificările inițiale trebuie să includă sistemul electric, siguranțele, compresorul AC și nivelul de refrigerant. O defecțiune la oricare dintre aceste componente poate opri funcționarea sistemului

Înghețarea aerului condiționat

Înghețarea poate apărea când fluxul de aer peste evaporator este prea scăzut sau când sistemul este supraîncărcat cu refrigerant. Acest lucru poate duce la formarea gheții pe evaporator, blocând fluxul de aer și reducând eficiența sistemului de răcire.

Verificarea periodică a aerului condiționat

Verificarea periodică a sistemului de aer condiționat al autovehiculului este esențială pentru menținerea performanței optime și creșterea duratei de viață a componentelor cheie precum compresorul. O verificare completă trebuie să includă o serie de teste funcționale și măsurători ale presiunii, după cum urmează:

Inspecția vizuală a sistemului

  • Identificarea scurgerilor la furtunuri, racorduri sau componente
  • Verificarea stării izolației termice

Teste și măsurători

  • Măsurarea presiunii de lucru la partea de înaltă și joasă presiune
  • Testarea funcționării ventilatoarelor evaporatorului și condensatorului
  • Verificarea concentrației de agent frigorific
  • Evaluarea performanței efective prin măsurarea temperaturii aerului suflat

Diagnosticare precisă a problemelor AC

Pentru a identifica și remedia problemele sistemului de aer condiționat, este esențială o diagnoză corectă. Aceasta poate include verificarea nivelului de freon, testarea componentelor electrice, inspectarea conductelor și a componentelor mecanice pentru scurgeri sau blocări, și evaluarea performanței compresorului. Specialiștii Euro Auto Service sunt echipați să ofere o diagnoză precisă și reparații eficiente pentru toate tipurile de sisteme de aer condiționat auto.

  • Verificarea nivelului de freon
  • Testarea componentelor electrice
  • Inspecția conductelor și componentelor mecanice
  • Evaluarea performanței compresorului
Service Aer Conditionat Auto

Simptome sistemului de ventilație

SimptomDefect posibil
Ventilatorul nu funcționează la nici o vitezăSiguranță/circuit deschis/alimentare/masă, Motor inoperant/blocat, Rezistență(e) deschise în circuit, Comutator deschis în circuit, Controlerul de viteză electronic nu funcționează
Ventilatorul funcționează doar la viteză maximăRezistență(e) deschise în circuit, Controlerul de viteză electronic nu funcționează
Clapele de control nu se mișcăVerificați conexiunile la vid, Inspecția cablurilor
Fără aer caldMatricea încălzitorului blocată, Clapeta de amestec blocată
Fără aer receClapeta de amestec blocată, Introducerea blocată
Temperatură redusă când este setat pe ‘Cald’Termostatul sistemului de răcire blocat deschis, Matricea încălzitorului parțial blocată, Clapa de control nu se mișcă corect

Simptome sistemului de aer condiționat

SimptomDefecțiune posibilă
Presiunea scade rapid după oprirea compresoruluiAer în sistem sau exces de refrigerant
Presiune de evacuare scăzutăDefecțiune la compresor sau nivel scăzut de refrigerant
Temperatură de evacuare micăEvaporator înghețat
Presiune de aspirație prea mareDefecțiune la valva de presiune mare, exces de refrigerant sau valva de expansiune deschisă prea mult
Presiune de aspirație și evacuare prea mareExces de refrigerant sau condensator defect
Presiune de aspirație și evacuare prea micăConducte înfundate sau îndoite
Pierdere de refrigerantUrme uleioase la îmbinări sau sigilii indică scurgeri

Verificarea compresorului de AC

Dupa cum am menționat, compresorul, componentă vitală a sistemului de aer condiționat auto, este responsabil cu comprimarea și circulația agentului frigorific. Din acest motiv, compresorul trebuie verificat periodic pentru a ne asigura că funcționează corespunzător.

Etapele verificării compresorului:

  1. Inspecție vizuală
    • Observarea eventualelor deteriorări sau scurgeri de ulei
    • Evaluarea stării curelei de antrenare și tensionarea acesteia
  2. Verificarea zgomotelor
    • Ascultarea zgomotelor produse de compresor în timpul funcționării
    • Zgomotele excesive sau ciocănelile indică o defecțiune internă care necesită intervenție
  3. Verificarea presiunilor
    • Presiunea de aspirație și refulare trebuie să se încadreze în limite normale
    • Orice abatere indicând blocaje interne, supapa de expansiune defectă, nivel scăzut de freon sau probleme la condensator
  4. Verificarea temperaturii carcasei
    • Temperatura carcasei compresorului nu trebuie să depășească 115 grade Celsius
    • Creșteri peste această valoare sugerând defecțiune internă sau nivel scăzut de agent frigorific
  5. Verificarea rezistenței motorului
    • Verificarea rezistenței interne a motorului compresorului cu un multimetru
    • O rezistență anormală indică înfășurări deteriorate
  6. Verificarea etanșeității circuitului de agent frigorific
    • Verificarea etanșeității circuitului de agent frigorific complet este necesară
    • Asigură că nu există scurgeri care afectează randamentul sistemului

Respectând aceste etape de verificare, putem identifica și remedia problemele potențiale ale compresorului de aer condiționat, asigurând astfel funcționarea optimă a sistemului.

reparatie compresor AC

Verificarea Lichidului de Refrigerant

Lichidul de refrigerant, sau freonul, este substanța care absoarbe căldura din interiorul mașinii și o eliberează în exterior. O cantitate inadecvată de refrigerant poate duce la o răcire ineficientă, în timp ce un sistem contaminat poate cauza daune compresorului și altor componente vitale. Prin urmare, verificarea regulată a acestui lichid asigură nu doar confortul pasagerilor, ci și longevitatea sistemului AC.

Probleme Potențiale:

  1. Nivel Scăzut de Refrigerant
    • Indică posibile scurgeri și necesită reîncărcare sau reparare.
  2. Contaminarea Refrigerantului
    • Poate indica prezența apei sau altor substanțe în sistem care trebuie eliminate.
  3. Acidificarea Uleiului Refrigerant
    • Sugerând posibila degradare a uleiului, care ar putea dăuna componentelor interne.

Metode de Verificare:

  1. Verificarea prin Geamul de Vizualizare
    • O metodă vizuală de a evalua starea refrigerantului și prezența bulelor de aer.
  2. Filtrarea Grosieră
    • Utilizarea unui filtru sinterizat pentru a elimina particulele mari și contaminanții din sistem.
  3. Verificarea Uleiului Refrigerant
    • Identificarea nivelului excesiv de ulei, care poate indica o defecțiune la compresor sau o umplere necorespunzătoare.

Procedura de Verificare:

  • Verificarea trebuie să fie efectuată folosind un aparat de verificare a uleiului specializat pentru tipul de refrigerant din sistemul auto, fie că este vorba de R-134a sau R-1234yf.
  • Este important să se evite contaminarea între diferitele tipuri de refrigerant și uleiuri asociate.
  • Se recomandă folosirea cuplajelor rapide de serviciu pentru a conecta aparatele de măsură la conexiunile de înaltă și joasă presiune ale vehiculului.
  • Înainte de utilizarea aparaturii, se verifică etanșeitatea conexiunilor și se evacuează aparatul pentru a elimina aerul și umiditatea din interior, asigurând astfel o măsurare corectă și fără contaminări.

Prin urmărirea acestor pași și înțelegerea potențialelor probleme, puteți asigura că sistemul de aer condiționat al mașinii funcționează la capacitatea optimă și că pasagerii se bucură de un mediu confortabil și răcoros în timpul călătoriilor.

verificarea contaminarii sistemului AC Auto

Incarcare Freon Aer Condiționat Constanta

Utilizarea stației de încărcare aer condiționat

  • Pentru reîncărcarea sistemului de aer condiționat al autovehiculului cu freon (agent frigorific), este necesară utilizarea unei stații profesionale de încărcare.
  • Stațiile de încărcare sunt echipate cu:
    • Rezervoare de stocare sub presiune pentru diferite tipuri de freon (de exemplu R134a, R1234yf)
    • Manometre de precizie pentru citirea presiunilor
    • Pompe de transfer pentru introducerea controlată a agentului frigorific
    • Funcții automate de oprire la atingerea cantității prestabilite

Freonul se consumă?

  • Agentul frigorific (freonul) dintr-un sistem închis de aer condiționat nu se consumă în mod normal.
  • Totuși, în cazul unor defecte de etanșeitate, pot apărea pierderi de freon în timp, care trebuie completate pentru ca instalația să poată funcționa optim.
  • O scurgere se poate produce la nivelul furtunurilor, racordurilor sistemului sau prin garnituri.

Completări cu freon

  • Încărcarea cu freon a sistemului AC auto trebuie făcută doar după repararea etanșării circuitului și aplicarea vidului.
  • Cantitatea introdusă depinde de specificațiile constructorului și trebuie măsurată cu exactitate.
  • Supra-încărcarea cu agent frigorific poate cauza suprasolicitarea și chiar avarierea compresorului.
  • Cantitatea insuficientă va reduce drastic randamentul sistemului de răcire/încălzire în interiorul autovehiculului.

Importanța compatibilității uleiului cu tipul de freon

  • Uleiul din sistemul AC trebuie să fie compatibil cu freonul utilizat pentru a asigura funcționarea optimă și preveni deteriorarea prematură.
  • Proprietățile uleiului (stabilitate termică, viscozitate etc.) trebuie să se potrivească cu tipul de agent frigorific.
  • Nu se poate utiliza ulei mineral (pentru R12) împreună cu freon de tip R134a.
  • Este absolut necesară schimbarea uleiului la trecerea de la R12 la R134a pentru a preveni scăderea randamentului și defectarea prematură.
  • Verificarea și completarea cu tipul corect de ulei, compatibil cu freonul folosit, trebuie efectuate împreună cu operațiunile de service ale sistemului AC auto.

Reparații aer condiționat auto

Verificarea etanșeității sistemului AC – depistarea pierderilor de agent frigorific

  • Pentru a menține eficiența sistemului de aer condiționat, trebuie verificată periodic etanșeitatea întregului circuit de agent frigorific.
  • Pierderile de freon duc la scăderea randamentului sau chiar avarierea compresorului.
  • Utilizând un detector UV sau cu bule de săpun putem identifica eventuale scurgeri la nivelul racordurilor, furtunurilor sau componentelor.
  • După depistare, defecțiunea trebuie remediată prin înlocuirea pieselor neetanșe.
  • În final, se va efectua vidarea, uscarea circuitului și reîncărcarea cu cantitatea exactă de freon indicată de producătorul autovehiculului.

Înlocuire filtrul de polen/praf

  • Filtrul de polen din sistemul de climatizare necesită înlocuirea periodică pentru a preveni înfundarea cu murdărie, praf sau polen.
  • Un filtru colmatat va reduce semnificativ debitul de aer.
  • Procedura necesită demontarea filtrului vechi și montarea unuia nou, de calitate.
  • Se recomandă utilizarea unui filtru special tratat anti-mucegai.

Înlocuire garnituri etanșare aer condiționat

  • Pentru a remedia scurgerile și a asigura etanșeitatea circuitului de freon, este necesară înlocuirea periodică a garniturilor de etanșare de la racordurile sistemului de climatizare auto.
  • Se utilizează garnituri noi, identice cu cele originale, confecționate din materiale rezistente la căldură, uleiuri și agenți frigorifici.
  • Instalarea corectă este esențială.

Verificare/înlocuire senzor presiune refrigerant

  • Senzorul care măsoară presiunea agentului frigorific necesită testare electrică, curățare și eventual înlocuire.
  • Un senzor defect duce la date eronate trimise la computerul de gestiune al sistemului.

Curățarea interioară a sistemului

  • Pentru eficiență sporită, este recomandată curățarea periodică a condensatorului, evaporatorului și a conductelor interne de aer condiționat.
  • Procedura implică demontarea, spălarea cu soluții speciale, clătirea și uscarea componentelor.
  • Se îndepărtează murdăria, mucegaiul și alți contaminanți dăunători care s-au acumulat de-a lungul timpului.

Înlocuire compresor AC

  • Atunci când compresorul sistemului AC prezintă defecțiuni mecanice majore și nu mai poate fi recondiționat, acesta trebuie înlocuit cu unul nou, identic ca tip și specificații.
  • Înainte de montarea noului compresor, se impune verificarea/repararea sistemului de etanșeitate și curățarea conductelor de aer condiționat prin care circulă freonul.

Înlocuire condensator AC

  • Condensatorul necesită înlocuirea în cazul unei deteriorări majore a sistemului de răcire (radiator + ventilator) care nu mai permite condensarea și răcirea corespunzătoare a agentului frigorific.
  • Noul condensator trebuie să aibă aceleași dimensiuni, sistem de fixare și conectori compatibili cu circuitul auto de freon existent.

Reparații conducte de aer condiționat

  • Remedierea conductelor din aluminiu ale sistemului AC implică de obicei operații de sudare cu argon sau lipire cu aliere specială.
  • Pentru furtunurile de cauciuc se utilizează soluția de îmbinare prin sertizare cu inele speciale.
  • Astfel putem reface etanșeitatea pierdută la nivelul conductelor și racordurilor.