Geometrie Roti
Ai grija de anvelopele tale si solicita o programare pentru verificarea geometriei rotilor.
In ce consta operatia de efectuare a geometriei rotilor?
Operatia de reglaj a directiei sau a geometriei rotilor consta in principiu in adjustarea unghiulor rotii astfel incat acestea sa fie perpendiculare pe drum si paralele intre ele. Scopul acestor adjustari este sa prelungeasca durata de utilizare a anvelopelor si sa stabilizeze autovehiculul in directia fix inainte atunci cand acesta ruleaza pe un drum drept.
De foarte multe ori aceasta operatie este confundata cu echilibrarea rotilor (mentionam ca Euro Auto Service nu ofera servicii de vulcanizare), insa cele doua operatii nu au nici o legatura intre ele, exceptand faptul ambele afecteaza stabilitatea autovehiculului: daca o janta nu este echilibrata aceasta va transmite vibratii ce se vor simti in volan/scaun, iar in cazul in care geometria rotilor nu este reglata corespunzator veti observa probleme in pastrarea directiei rectilinii si/sau uzura neuniforma a anvelopelor.
Ce probleme pot aparea daca nu se verifica geometria rotilor?
In mare parte, problemele la geometria rotilor pot duce la:
traiectorie defectuoasa a autovehiculului pe carosabil
eforturi suplimentare ale conducatorului auto in a mentine directia autovehiculului
uzura rapida, prematura si neuniforma a anvelopelor
consum excedentar de carburant
uzura prematura a pieselor care fac parte din ansamblul sistemului de directie, cu implicatii directe in ceea ce priveste siguranta participantilor la trafic si implicand costuri apreciabile
Cand trebuie reglat unghiul de fuga sau geometria totala a rotilor?
Recomanda ca operatia sa se efectueze mai ales, in urmatoarele cazuri:
la momentul schimbarii sau demontarii oricarui element din cadrul sistemului de directie (bieleta, bucsa, pivot, capat de bara etc.)
la momentul schimbarii sau demontarii oricarui element din cadrul sistemului de suspensie (flansa, arc, amortizor, fuzeta)
cand apar deficiente in mentinerea in pozitie rectilinie a autovehiculului
in momentul inlocuirii anvelopelor, unde recomandam si echilibarea jantelor, deoarece este stiut fiind faptul ca o janta dezechilibrata conduce nu numai la uzura prematura a anvelopei dar antreneaza dupa sine si uzura elementelor sistemului de directie si suspensie.
Un soc puternic, cum ar fi o groapa mai serioasa, poate sa deregleze unghiul de convergenta al autoturismului dumneavoastra, in functie de uzura subcomponentelor. Un asemenea impact poate de asemenea sa indoaie janta, provocand o pierdere de presiune si deteriorarea anvelopelor fara a lasa urme evidente imediate.
Despre uzura neuniforma a anvelopelor
In functie de cum este uzata anvelopa putem diagnostica vizual ce probleme exista la autovehicul, dupa cum urmeaza:
daca exista uzura fina fie pe marginea interioara, fie pe cea exterioara a anvelopei, unghiul de convergenta nu este reglat corespunzator
daca exista uzura exesiva pe una din marginile anvelopei, iar aceasta este deformata vizibil, unghiul de cadere este incorect
daca exista uzura uniforma doar pe centrul anvelopei, presiunea anvelopei este prea mare
daca exista uzura uniforma pe ambele margini a anvelopei, presiunea este prea mica
daca exista uzura sub forma de petice, aleatorii, janta este indoita sau nu este echilibrata corespunzator
daca exista uzura sub forma de cupe, distribuite uniform, exista o componenta a suspensiei care ori este indoita, ori este uzata (de cele mai multe ori rezulta un amortizor defect)

Daca observi uzura neuniforma a anvelopelor, recomandam o programarea pentru geometria rotilor, inainte ca acestea sa devina inutile
Reglarea unghiului de fuga, unghiului de convergenta si de inclinare a pivotului
Este operatia prin care unghiurile mentionate mai sus ale suspensiei sunt reglate in conformitate cu valorile prescrise de fabricant, daca acesta a permis modificarea lor. Fiind o operatie de precizie (marja de eroare fiind de ordinul secundelor sau a zecimilor de milimetru, in functie de aparatul folosit), o reglare incorecta poate provoca o dereglare a unuia sau a multor unghiuri ale suspensiei si poate provoca o manevrabilitate imprecisa a automobilului, la tocirea accentuata a anvelopelor si poate duce astfel la incapacitatea automobilului de a merge rectiliniu.
Reglarea geometriei rotilor permite pozitionarea acestora respectand paralelismul intre axe si cel cu planul soselei.
O geometrie corecta a rotilor duce la o tinuta de drum mai buna, previne uzura neregulata a anvelopelor si nu in ultimul rand la o economie de carburant. Va recomandam verificarea periodica a uzurii anvelopelor pentru a putea observa o eventuala anomalie a geometriei.

Unghiul de fuga
Unghiul de fuga reprezinta unghiul dintre linia mediana perpendiculara a rotii luand punct fix pivotul si unghiul format din lina formata din capul amortizorului si pivot, cum privesti inspre roata. Unghiul de fuga influenteaza stabilitatea vehiculului in momentul virajului. Pentru a creste tendinta vehiculului sa se centreze automat, se regleaza unghiul de fuga pozitiv, dupa cum se observa in figura din stanga.

Unghiul de convergenta
Unghiul de convergenta reprezinta unghiul format din axa mediana a rotii vazuta de sus si axa mediana a autoturismului. Asemanator cu unghiul de fuga, unghiul de convergenta depinde de viteza vehiculului, iar cand fortele aerodinamice schimba inaltimea vehiculului acestea pot influenta geometria rotilor in relatie cu geometria suspensiei, de aceea aceste specificatii sunt oferite de catre producatori cand autovehiculul este stationat si cu o anumita incarcatura, in multe cazuri specificand si cantitatea din rezervor necesara pentru reglaj.
Pentru ca scopul acestui reglaj este ca rotile sa fie paralele in timpul rularii, probabil este cel mai important reglaj al geometriei rotilor, deoarece afecteaza atat si stabilitatea cat si manevrabilitatea autovehiculului.

Unghiul de cadere
Unghiul de cadere este format format de o perpendiculara imaginara si de linia mediana a rotii, dupa cum este observat autovehiculul din fata. In functie de producator acesta se poate regla din flansa/pivot, sau nu, caz in care, in functie de constructia acestuia pot fi necesare si alte piese pentru aducerea acestuia in parametrii.
Ce este Geometria rotilor 3d?
Geometria rotilor 3D sau cea computerizata este operatiunea ce permite masurarea tutor unghiurilor simultan, in functie de anvelopa folosita, iar daca este necesara valoarea inaltimii autovehiculului, se pot regla congruent in asa fel, incat unghiurile mentionate mai sus, cat si unghiul de tractiune, precum si diferenta de pozitie intre rotile de pe aceeasi punte sa nu implice deficiente in utilizarea autovehiculului.


Pret Geometrie Roti
Facem parte dintre firmele care efectueaza servicii de geometrie roti in cadrul unitatilor proprii de service , ce opereaza la nivelul orasului Constanta, tocmai de aceea oferim urmatoarele preturi pentru efecturarea geometriei rotilor, la care in functie de masina pretul reglajul unghiului de fuga este inclus:
Geometrie
FATA + SPATE
150 RON
Pentru auto cu jante cuprinse intre 15"-19" sau autovehicul SUV
Constatare
GEOMETRIE
50 RON
Verificat unghiuri de fuga, de inclinare si al tractiunii
FARA reglaj
CALIBRARE
SENZOR UNGHI VOLAN
+ 50 RON
Serviciu aditional pentru echipare ESP/DSC/ Control Tractiune