Cum vă afectează noul ITP din 2023
Cum se schimba ITP-ul din 2023
Datele privind consumul de energie si emisiile de CO2 vor fi raportate la nivel european
Cum vă afectează noul ITP din 2023
Daca detineti sau utilizati un autoturism sau o vehicula utilitara usoara inmatriculata pentru prima data incepand din anul 2021, trebuie sa stiti ca, din 20 mai 2023, la fiecare inspectie tehnica periodica (ITP) efectuata pentru vehiculul dumneavoastra, vor fi colectate si transmise catre autoritatile europene datele privind consumul real de energie si emisiile de CO2 ale acestuia.
Aceasta este o noua obligatie impusa de Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2021/392 al Comisiei din 4 martie 2021, care are ca scop monitorizarea si raportarea performantei mediului a acestor categorii de vehicule, in conformitate cu Regulamentul (UE) 2019/631 al Parlamentului European si al Consiliului.
Ce vehicule sunt vizate?
Regulamentul se aplica autovehiculelor din categoriile M1 (vehicule destinate transportului de persoane, cu cel mult opt locuri pe scaune in afara locului conducatorului auto) si N1 (vehicule destinate transportului de marfuri, cu masa maxima autorizata care nu depaseste 3,5 tone), care au fost prevazute din fabricatie cu dispozitive de inregistrare a datelor privind consumul real de energie si emisiile de CO2 – datele OBFCM (On-Board Fuel and/or Energy Consumption Monitoring).
Aceste dispozitive sunt obligatorii pentru autovehiculele noi omologate incepand cu 1 ianuarie 2020 si pentru toate autovehiculele noi inmatriculate incepand cu 1 ianuarie 2021.
Ce date vor fi colectate si transmise?
Datele OBFCM care vor fi colectate si transmise sunt urmatoarele:
- numarul de identificare al vehiculului (VIN);
- tipul vehicului;
- tipul motorizarii;
- tipul caroseriei;
- masa vehiculului in stare goala;
- consumul mediu anual de combustibil sau energie;
- distanta parcursa anual;
- emisiile medii anuale de CO2.
Datele vor fi colectate la fiecare inspectie tehnica periodica (ITP) efectuata pentru vehiculele vizate, prin conectarea la interfata standardizata de diagnoza a bord (OBD). Datele vor fi transmise catre Registrul Auto Roman (RAR) prin intermediul unei aplicatii web dezvoltate de institutia respectiva, care va semnala toate autovehiculele de la care trebuie prelevate date OBFCM, dar si pentru a micsora posibilitatea de introducere a unor date eronate.
Ce scop are acest regulament?
Scopul acestui regulament este de a asigura o monitorizare si o raportare transparenta, exacta si comparabila a datelor privind consumul real de energie si emisiile de CO2 ale autoturismelor si ale vehiculelor utilitare usoare, in vederea evaluarii respectarii obiectivelor de reducere a emisiilor stabilite prin Regulamentul (UE) 2019/631. Acest regulament contribuie, de asemenea, la informarea consumatorilor despre performanta mediului a vehiculelor pe care le achizitioneaza sau le utilizeaza.
Cum se monitorizează și se raportează emisiile de CO2 ale vehiculelor în UE?
Emisiile de dioxid de carbon (CO2) ale autoturismelor și ale vehiculelor utilitare ușoare sunt principala sursă de emisii de gaze cu efect de seră din sectorul transporturilor rutiere din Uniunea Europeană (UE). Pentru a reduce impactul acestora asupra mediului și a sănătății umane, UE a stabilit obiective specifice de emisii de CO2 pentru fiecare producător de vehicule, care trebuie respectate până în 2025 și 2030.
Pentru a verifica dacă producătorii își îndeplinesc obiectivele și pentru a informa publicul despre performanța consumului de carburant și a emisiilor de CO2 ale vehiculelor noi, UE a adoptat un nou regulament care stabilește normele privind monitorizarea și raportarea datelor referitoare la aceste aspecte.
Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/392 al Comisiei din 4 martie 2021 privind monitorizarea și raportarea datelor referitoare la emisiile de CO2 ale autoturismelor și ale vehiculelor utilitare ușoare în temeiul Regulamentului (UE) 2019/631 al Parlamentului European și al Consiliului și de abrogare a Regulamentelor de punere în aplicare (UE) nr. 1014/2010, (UE) nr. 293/2012, (UE) 2017/1152 și (UE) 2017/1153 ale Comisiei este actul juridic care reglementează acest domeniu.
Acest regulament abrogă patru reglementări anterioare de punere în aplicare ale Comisiei care conțineau norme similare, dar mai puțin armonizate și mai puțin transparente. Astfel, se simplifică cadrul legislativ și se asigură o mai bună coerență și eficiență.
Regulamentul prevede obligații pentru statele membre, producătorii de vehicule, furnizorii de date și Comisie în ceea ce privește colectarea, validarea, transmiterea și publicarea datelor referitoare la emisiile de CO2 și performanța consumului de carburant ale vehiculelor noi înmatriculate în Uniune.
Regulamentul introduce un sistem electronic comun de raportare (SER) care va facilita schimbul de date între părțile implicate și va asigura o mai bună calitate și fiabilitate a datelor. Acest sistem va permite, de asemenea, accesul public la datele agregate la nivel național și al UE.
Regulamentul stabilește, de asemenea, modalitățile de calcul și verificare a obiectivelor specifice de emisii de CO2 pentru fiecare producător de vehicule, precum și sancțiunile aplicabile în cazul nerespectării acestora. Aceste sancțiuni constau în plăți către bugetul UE proporționale cu depășirea obiectivelor.
Regulamentul contribuie la implementarea Pactului verde european, care vizează transformarea UE într-o societate neutră din punct de vedere climatic până în 2050. De asemenea, regulamentul sprijină tranziția către o mobilitate curată și durabilă, prin stimularea inovării și competitivității industriei auto europene.
Ce trebuie sa faceti ca proprietar sau utilizator al unui vehicul vizat?
Ca proprietar sau utilizator al unui vehicul vizat, trebuie sa va prezentati la o statie autorizata de ITP pentru a efectua inspectia tehnica periodica a vehiculului dumneavoastra, in conformitate cu legislatia nationala. La statia de ITP, personalul va conecta vehiculul dumneavoastra la interfata OBD si va colecta datele OBFCM, pe care le va transmite catre RAR. Trebuie sa stiti ca datele OBFCM sunt prelucrate in scopul monitorizarii si raportarii performantei mediului a vehiculelor si ca sunt respectate regulile privind protectia datelor cu caracter personal.
Pot refuza colectarea datelor OBFCM ale vehiculului meu la ITP?
Aveți dreptul de a decide dacă doriți sau nu să împărtășiți datele OBFCM ale vehiculului dumneavoastră cu Comisia Europeană atunci când faceți ITP. Dacă nu sunteți de acord cu colectarea și raportarea acestor date, puteți să vă exprimați opoziția în fața entității care efectuează ITP și să cereți ca datele OBFCM să rămână confidențiale.
Noi respectăm alegerea dumneavoastră și nu vom citi sau transmite datele OBFCM fără consimțământul dumneavoastră.
De ce sa alegeti statia noastra de ITP?
Statia noastra de ITP este autorizata de RAR si dispune de echipamentele si de personalul necesare pentru a efectua inspectia tehnica periodica a vehiculelor vizate de Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2021/392. Noi va oferim servicii de calitate, rapide si sigure, la preturi competitive. De asemenea, noi va informam despre noutatile legislative privind ITP-ul si va sfatuim despre cum sa intretineti vehiculul dumneavoastra pentru a reduce consumul de energie si emisiile de CO2. Va asteptam cu drag la statia noastra de ITP!